Likvärdiga möjligheter till resor och aktiviteter – även för den som är beroende av färdtjänst
Barn och ungdomar med färdtjänst i Östhammars kommun kommer att kunna resa utan avgift under sommarlovet 2026. Beslutet innebär att egenavgiften tas bort under perioden 10 juni till 17 augusti för unga upp till 19 år – eller de som fyller 20 under sommaren.
Syftet är att skapa mer likvärdiga möjligheter till ett aktivt sommarlov, oavsett om man kan resa med buss eller behöver färdtjänst.
Bakgrunden är att Region Uppsala även i år erbjuder kostnadsfria bussresor för barn och ungdomar. Genom beslutet vill kommunen säkerställa att även unga med funktionsnedsättning får motsvarande möjlighet att ta sig till fritidsaktiviteter, sommarjobb eller sociala sammanhang.
– Det är viktigt att alla barn och unga får möjlighet till en aktiv fritid, oavsett förutsättningar. Avgiftsfri färdtjänst under sommaren bidrar till ökad självständighet och bättre möjligheter att delta i samhället, säger Anna-Lena Söderblom (M), vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.
Begränsad kostnad för kommunen
I Östhammars kommun har 26 barn och ungdomar färdtjänsttillstånd. Om resandet ligger på ungefär samma nivå som tidigare år beräknas de minskade intäkterna från egenavgifter uppgå till cirka 7 800 kronor.
Medresenärer betalar fortsatt ordinarie avgift och riksfärdtjänst omfattas inte av beslutet.
Ökad möjlighet att delta i aktiviteter
Kommunens bedömning är att beslutet bidrar till mer jämlika villkor för barn och ungdomar i kommunen. Möjligheten att resa utan kostnad kan göra det enklare att delta i fritidsaktiviteter, träffa vänner eller ta del av sommarens utbud av aktiviteter.
Beslutet gäller sommarlovsperioden 2026 och följer samma princip som den avgiftsfria kollektivtrafik som erbjuds unga i regionen.