När Moderaterna och regeringen tillträdde 2022 var situationen för barnfamiljer pressad. Efter åtta år av rödgrön politik, med skenade inflation, höga skatter och urgröpta plånböcker har familjerna pressats hårt. Matkorgen på ICA, hyran, barnens aktiviteter – allt kostade mer medan allt mindre blev kvar i plånboken. Det var inte rätt.
Vi står på de hårt arbetande människornas sida. Vi sänker skatten på arbete så att varje familj får mer kvar i plånboken. För en familj där båda föräldrar arbetar betyder det mer pengar till era egna prioriteringar. Tack vare regeringens skattesänkningar och prioriteringar får en vanlig barnfamilj 5 000 kronor mer i plånboken varje månad 2026 jämfört med 2022. Det gör skillnad i vardagen – och ökar familjers frihet när de har råd att välja själva.
Men Socialdemokraterna och vänstern har andra planer. De vill höja skatten brett, återinföra arvs- och gåvoskatt och införa statlig fastighetsskatt för miljontals familjer. De vill avskaffa RUT, vilket skulle göra vardagen dyrare för barnfamiljer. Deras politik bygger på att staten ska ta mer och familjen få mindre att bestämma över.
För oss i Östhammars kommun kan det innebära en extra tacofredag, kunna säja ja när dottern vill börja på ytterligare en aktivitet eller pengar över till ett uppträdande i Ånghammaren. Det gör också att fler kan åka och handla ute i någon av våra många gårdsbutiker. Det här är bra både för dig som bor i Östhammar, och för dig som har en butik eller driver byggfirma.
Moderaterna värdesätter de som anstränger sig på jobbet och sliter med vardagspusslet. De förtjänar mer kvar i plånboken.
Fabian Sjöberg (M)