Kommunen startar stor utredning om simhallarna

För att säkra simundervisning, föreningsliv och folkhälsa på lång sikt startar kommunen nu en bred utredning om hur badverksamheten ska utvecklas.

Östhammars kommun tar nu ett samlat grepp om framtiden för sina simhallar. Kommunstyrelsens tekniska utskott har gett förvaltningen i uppdrag att utreda hur kommunens badverksamhet ska se ut på lång sikt, med målet att säkerställa god tillgång till simning för både skolor, föreningar och allmänhet.

Bakgrunden är att både Gimo simhall och Österbybruks simhall varit i drift under lång tid. I stället för att vänta tills problemen blir akuta vill kommunen nu arbeta proaktivt och långsiktigt.

Tre alternativ ska ge tydligt vägval

Utredningen ska belysa tre möjliga vägar framåt: renovera båda befintliga simhallarna, bygga om en av dem till en mer komplett anläggning eller bygga en helt ny simhall

Syftet är att ge politiken ett brett och väl underbyggt beslutsunderlag, där funktion, kapacitet och framtida behov vägs samman.

Fokus på barn, föreningar och folkhälsa

I underlagen betonas vikten av att kommunen även framöver kan erbjuda simundervisning för skolorna, träning och tävling för föreningslivet samt tillgängliga bad för invånare i alla åldrar.

Genom att starta arbetet redan nu skapar kommunen handlingsutrymme och möjlighet att fatta genomtänkta beslut i god tid.

“Efter utredningen som gjordes förra året som utredde behovet av simhallar i kommunen så den här utredningen är ett naturligt steg mot att komma till ett bra och väl avvägt beslut så att vi kan säkerställa även framtida inomhusbad för våra invånare”, säger Niclas Bergström (M), ordförande för Kultur- & Fritidsnämnden. 

Redovisning nästa år

En delredovisning ska presenteras under våren 2026, med en slutrapport under hösten 2026. Därefter kan politiken ta ställning till hur badverksamheten ska utvecklas i Östhammars kommun.

Frågan väntas bli en viktig del av kommunens långsiktiga arbete med service, folkhälsa och attraktiva livsmiljöer.