Kommunen tar första steget för säkrare gång- och cykelväg till Börstil

Tekniska utskottet har gett klartecken till projektering av en ny gång och cykelväg. Målet är att göra det tryggare att ta sig mellan centrala Östhammar och det växande handelsområdet.

Det ska bli tryggare att ta sig till och från Börstils handelsområde, både för cyklister och fotgängare. Kommunstyrelsens tekniska utskott har nu beslutat att gå vidare med projektering av en ny gång och cykelväg i Östhammar.

Sträckan som ska projekteras är cirka 1,5 kilometer och går längs Energivägen samt delar av Ringvägen och Verkstadsgatan. Tanken är att skapa ett mer sammanhängande och säkert stråk mellan centrala delar av Östhammar och handelsområdet, där trafiken ökat i takt med etableringarna.

“Vi har fått signaler länge om att stråket behöver bli säkrare, och nu sätter vi i gång arbetet på riktigt. En sammanhängande gång och cykelväg gör stor skillnad både för trafiksäkerheten och för tillgängligheten, så att det blir enklare att ta sig till handel och service även utan bil.”

Säger Fabian Sjöberg, kommunstyrelsens ordförande

Projektering först, beslut om byggnation senare

Beslutet som fattats nu gäller själva planeringen, alltså att kommunen ska ta fram underlag och ritningar genom en konsult. När projekteringen är klar tas frågan vidare för ställningstagande om nästa steg.

Det här händer nu

Nu ska kommunen gå vidare med att upphandla konsult för projekteringen. Först därefter kan en färdig lösning presenteras och nästa beslut tas.