Sänkt skatt för pensionärer

Samhällskontraktet har varit Sveriges styrka – att den som bidragit hela livet ska få någonting tillbaka. Men alltför många pensionärer känner att kontraktet brutits. När Moderaterna och regeringen tillträdde 2022 hade åtta år av rödgrön politik gjort att inflationen skjutit i höjden, matpriserna rusat och respektavståndet mellan den som arbetat hela livet och den som inte gjort det urholkats. De som byggt Sverige med slit och flit såg sina pensioner ätas upp av skatt och inflation. Det var inte rätt.

Vi står på de hårt arbetande människornas sida – även när arbetslivet är över. Moderaterna föreslår ytterligare sänkt skatt på pension. Sedan 2024 har skatten för pensionärer sänkts med sammanlagt omkring 4,5 miljarder kronor. Du som arbetat och ansträngt dig hela livet ska få mer kvar i plånboken, inte se pengarna försvinna i skatt. För den som vill och kan fortsätta arbeta efter pensionsåldern sänks skatten extra. Ansträngning ska löna sig, även för den som passerat 65.

Men Socialdemokraterna och vänstern driver en annan politik och vill höja skatterna brett. Vänsterpartiet vill återinföra arvs- och gåvoskatt och införa statlig fastighetsskatt som skulle drabba hundratusentals pensionärer i sina egna hem. Deras politik bygger på att staten ska ta mer, oavsett hur mycket du bidragit under ditt yrkesliv.

Vår kommun har mycket fint att erbjuda, allt från skärgård till bruken. Du ska kunna uppleva det, ta bilen dit och äta lunch utan oro för att pengarna inte ska räcka. För dig som ansträngt dig för din familj och för samhället ska kunna leva ett rikt liv i Östhammar fyllt med barnbarn eller goda väninnor. 

Vi värdesätter dem som byggt Sverige. Du förtjänar att få valuta för ett helt yrkeslivs skatt.

Elin Jonsson (M)